Uthållighet (dvs jävlaranamma) – Ett måste för framgång!

I det tredje avsnittet ur ”Samtal kring framgång” samtalar Alexander och Lennart om ’grit’, dvs uthållighet, jävlaranamma eller sisu (för att använda en utmärkt finsk liknelse) och varför denna egenskap är så gravt underskattad. I dagens värld där begrepp som talang och medfödda förmågor får oförtjänt mycket uppmärksamhet är det lätt att leva i föreställningen att talang eller begåvning är den enskilt mest avgörande pusselbiten för att nå framgång inom något område. En föreställning som envist rotat sig fast hos gemene man och inte blivit utmanad förrän på senare år där uthålligheten (eller jävlaranammat) börjat hamna mer i fokus.

Enligt nutida rön börjar det framgå alltmer tydligt att talang är sekundärt jämfört med just jävlarnanamma, dvs förmågan att aldrig ge upp, trots svåra motgångar, bakslag och besvikelser. Många (om inte alla) utav de största idrottsprestationerna, uppfinningarna och företagen hade aldrig sett dagens ljust om det inte vore för just denna egenskap. Givetvis i kombination med tusentals timmar av träning, övning och finslipning.

Därför kretsar deras samtal kring just denna egenskap och misslyckanden. Varför är jävlaranamma så underskattat? Varför vågar inte folk på det stora hela att misslyckas betydligt oftare?
De går därför igenom varför är det så viktigt att just våga misslyckas och vad man själv kan göra för att höja sin uthållighet och komma över eventuella misslyckanden/bakslag. Ett misslyckande blir endast ett sådant först när man helt givit upp och börjat identifiera sig med det.

Jag beklagar det dåliga ljudet men felkällan till det är identifierad och kommer därmed vara ett minne blott i nästa avsnitt. I detta får avsnitt ni dock nöja er med det som finns att tillgå då ljudet i avsnittet (efter att det är inspelat) inte går att göra så mycket åt i efterhand. Åtminstone inte om man är nybörjare på videoredigering och ej besitter några mer omfattande kunskaper.
Här gäller det återigen att inte se denna fadäs som ett misslyckande utan ta nya tag till nästa gång och göra det hela bättre.

Kort om Lennart & Alexander
Lennart har en gedigen meritlista som framförallt föreläsare, författare, relationscoach, programledare och expert inom ledarskap och säkerhet. Han har arbetat nästan tre decennier inom både polisen och säkerhetsbranschen och har därför stor personlig erfarenhet av civilkurage. Numera är han framförallt känd som föreläsare och samhällsdebattör hos SwebbTV.

Alexander är för övrigt en f d analytisk kemist och elitidrottare som sade upp sig från sin femåriga tjänst på ett större LifeScience-företag för att istället påbörja diverse projekt inom personlig utveckling där Vinnarskolan var ett av dem.
Läs gärna mer om Vinnarskolan nedan eller på hemsidan (vinnarskolan.se)

Kort om Vinnarskolan
Syftet med Vinnarskolan är att ge folk de verktyg som behövs för att kunna bli sina bästa versioner, något som inte är helt lätt i dagens värld där störningsmomenten och de kortsiktiga belöningarna är fler än någonsin. Alexander menar dock att det är fullt möjligt att övervinna dessa hinder som står i vägen för ett framgångsrikt liv och att vägen dit går genom att bit för bit ändra sina vanor. Det är det som alla former av personlig utveckling bygger på.

Vinnarskolans vision är därför att ge folk utomordentliga verktyg till självförbättring så att de med tiden kan formas till de bättre människor som bygger morgondagens samhälle. För varje samhälle är en spegelbild av alla de människor som utgör det och vill vi ha ett bättre och livskraftigare samhälle så måste individerna som utgör det bli bättre människor.

Besök därför gärna hemsidan ”vinnarskolan.se” där jag löpande kommer att lägga ut poddar, filmer och artiklar som berör det mesta inom personlig utveckling. Helt gratis dessutom!

Gillar du Vinnarskolan och det jag gör?
Donera då gärna en slant till antingen Swish: 1236397772 eller Bankgiro: 5188-3304
Ditt stöd betyder oerhört mycket för mitt fortsatta arbete i att driva, utveckla och förbättra Vinnarskolan.

Stort tack för din gåva!

Alexander Söderberg
Ordf Vinnarskolan