Ta det lugnt med alkoholen i sommar (7 skäl)

Dålig kombo som bör förtäras sparsamt!

Sommaren är inte bara utomhusaktiviteternas och festernas årstid utan även de kalla, läskande dryckernas, i synnerhet alkoholens. Visst är det gott med en läskande öl eller cider en varm sommardag men det gäller att ta det med måtta. Alkohol är trots allt ett gift och det är din förmåga (eller oförmåga) att hantera den som sätter sin prägel på ditt liv.

Ingen moralpredikan

Jag skriver inte detta i avsikt att fostra och predika om de många farorna med alkohol. Dessa känner ni säkert till och har fått höra om sedan grundskolan. Somliga blir skrämda från att dricka ens en droppe alkohol innan studenten medan andra negligerar det och börjar supa innan de ens gått färdigt grundskolan.

Ej heller avser jag att framställa mig själv som något dygdemönster då jag inte är nykterist och ej heller avser att bli det. Dock tar jag det försiktigt med alkoholen eftersom den hämmar min idrottsliga prestationsförmåga.

Syftet är mer att höja ett varningens finger för alla de dåliga vanor som en överdriven alkoholkonsumtion under sommarmånaderna kan leda till. Alkohol är förvisso skadligt redan i små mängder och med överdriven konsumtion avser jag mer än vad som behövs för att tillfälligt släcka törsten eller vara ett tillbehör till maten.

En del av sommaren

En läskande öl en varm sommardag är inte dumt!

Det finns få saker som är härligare en varm sommardag än en iskall öl. Särskilt när man har varit ute en stund i värmen och bara vill ha i sig något läskande som samtidigt stimulerar smaklökarna. Därmed är det inte underligt att sommaren är öl- och vindrickandets okrönta årstid i vårt avlånga land. Något som ofta kulminerar under Midsommarafton då det dricks mer än någonsin, tätt följt av kräftskivorna. Man kan nästa säga att för många svenskar är alkohol under sommaren en lika stor självklarhet som strandbad, jordgubbar och glass.

Blir lätt en dålig (o)vana

Dock är det lätt hänt att det blir några öl för mycket under inte bara Midsommarhelgen och alla fester, utan även vardagarna. Välsmakande och söta drycker kan lätt bli beroendeframkallande då vi vet att de som börjar dricka läsk i tidig ålder har svårt att frigöra sig från den under uppväxten. Detsamma gäller i allra högsta grad alkoholhaltiga drycker, som många gånger är ganska söta dessutom. För de som krökar till under helger och andra högtider blir det lätt några öl till under vardagarna och snart blir öl det enda man tänker på varje gång som törsten slår till.

Det är snarast häri som faran ligger, att man gör alkoholdrickandet till en dålig, återkommande vana som man slänger in alltmer slentrianmässigt och använder som en ursäkt. En vana som inte tillför något av mervärde till ditt liv, allra minst hälsa och riktiga vänner.

Läs även mina artiklar om supermaten i vår närområde, samt varför sommaren är optimal för träning:

Därför bör man ta det lugnt med alkoholen

Att undvika den hemska bakfyllan är inte den enda anledningen.

Alkohol är som sagt ett gift och hur väl du hanterar det har en avgörande betydelse för hur ditt liv blir. Vi vet alla att alkoholkonsumtion är hälsovådligt då det påverkar allting i din kropp, från topp till tå, inte minst hjärnan och dina kognitiva funktioner. Alkohol får dig även att åldras snabbare, hämmar återhämtningsförmågan och försämrar ditt upptag av livsviktiga näringsämnen. Inte minst lägger du lätt på dig extrakilon som sedan blir svåra att göra sig av med.

Förutom de fysiska biverkningarna finns det även annat som påverkas och som man inte alltid tänker på, till exempel:

• Din tid (som kastas bort på att ligga bakfull)
  • Din produktivitet (mår kroppen dåligt påverkas även arbetet)
  • Din mentala hälsa (ångestdämparen blir en ångestskapare)
  • Din träning och fysik (återhämtningsförmågan skadas)
  • Dina pengar (det kostar att kröka)
  • Dina relationer (försummas ofta som en följd av krökande)
  • Din umgängeskrets (krökandet drar till sig dåligt sällskap)

Det är därmed inte bara din hälsa som du riskerar att fördärva genom att inte ta det lugnt med alkoholen, utan även en hel del annat som du håller kärt och som skapar mervärde i ditt liv.

Visst kan och bör man få njuta lite av livet emellanåt, annars vore det ju inte så härligt att leva. Dock går det att göra genom att njuta med måtta och vid rätt tillfällen. Det är just måttfullheten och självkontrollen som är otroligt belönande i det långa loppet, även ifall det för stunden kan vara jobbigt att begränsa livets goda.

Tips för att hålla konsumtionen i schack

Vad gör man då för att inte hamna i detta träsk där du måste ha en öl varenda gång du blir lite törstig under sommaren? Du kan alltid testa följande varje gång som suget efter något läskande tränger sig på.

• Drick kallt mineralvatten med lite citron och isbitar
  • Drick tillräckligt med vätska i största allmänhet
  • Ät mer riktig mat (framförallt animalier) och mindre skräpmat
  • Sov ordentligt och gå upp tidigt
  • Undvik sötsaker. De triggar lätt suget efter onyttiga drycker

Sist men inte minst bör du tänka på det sällskap du omger dig med. Har de ett sunt eller osunt förhållande till alkohol? Kan de inte vara sig själva utan alkohol? Får de dig att dricka mer än du egentligen vill? Kretsar stora delar av umgänget kring alkoholkonsumtion?

Ifall umgänget med dem får dig att bli en sämre och osundare människa behöver du verkligen tänka efter ifall de är riktiga vänner som är värda att ha kvar. Skulle så vara fallet bör du kraftigt begränsa din tid med dem.

Det kan vara svårt men det är faktiskt ditt liv och din hälsa det handlar om. Hälsan är mycket svår att reparera ifall den blivit svårt skadad. Så svårt att du kanske inte kan få den tillbaka.

Alexander Söderberg (f d analytisk kemist & elitidrottsman)