Ska vi tillåta män möta kvinnor i boxning?

Respektera de biologiska skillnaderna, låt inte män tävla i damidrotten!

Under senare år har transidrottares deltagande varit omdebatterat. Inte minst utomlands där transkvinnor (biologiska män) tillåtits tävla i damklassen inom vissa idrotter. De biologiska skillnaderna mellan könen är särskilt betydande inom idrott och därför bör alltid damidrottares hälsa och säkerhet sättas främst. Det är något som vi alla bör och kan upprätthålla bara vi vill.

Detta borde inte behöva debatteras men alla som har utövat idrott vet att det finns stora biologiska skillnader mellan kvinnor och män. Inte bara fysiskt utan även mentalt, varför man ganska tidigt delar upp idrotterna i pojk- och flicklag med separata omklädningsrum. I de tidiga tonåren är skillnaderna betydande och blir än påtagligare med åldern då pojkarna utvecklar en muskelmassa och aerob kapacitet som vida överstiger flickornas.

Att låta flickor tävla mot flickor och pojkar mot pojkar är därför helt rättvist och logiskt. Det är också för att skydda dem mot de skador och trauman som annars kan tänkas uppstå. Det är således för att skydda damidrottarna och inte av elakhet som denna ordning har bestått.

Vissa riktlinjer behöver därför följas för att idrotten ska fungera och vara en givande upplevelse för så många som möjligt. Därför blir det bekymmersamt när vissa högljudda lobbygrupper, akademiker och aktivister inom media går i bräschen för allsköns gränslöshet. ”Alla ska få vara, känna sig som och bli precis vilka de vill” är budskap vi ofta får höra. Ska det dock genomföras i praktiken så blir det snart ett sluttande plan utan tydlig gränsdragning. För vad hindrar då en man som identifierar sig som kvinna att tävla i damklassen och dessutom använda deras omklädningsrum?

Transfobi att utesluta biologiska
män från damidrott?

Att som nu försöka äta kakan och samtidigt ha den kvar genom att tillåta så kallade transkvinnor att tävla i damklassen, trots långvariga hormonbehandlingar är inte ett alternativ eftersom de medfödda biologiska fördelarna till största delen kvarstår. ”De har redan stor fördel av den muskelmassa de fått som biologiska män och denna effekt är bestående”, säger professorn, gynekologen och internationella friidrottsförbundets expert Angelica Lindén Hirschberg i Radiosporten dokumentär. Ord som bör tas på största allvar. De biologiska kvinnorna förblir därför chanslösa i princip alla idrotter där biologiska män tillåts deltaga.

Kan det därför klassas som transfobi och exkludering att förespråka utestängning av biologiska män från damidrotten? Kan samma epitet ges till de damidrottare som har invändningar mot att möta biologiska män på spelplan som dessutom tillåts dela omklädningsrum med dem?

Transkvinnan Lia Thomas får enorma fysiska fördelar mot de biologiska kvinnor som han tävlar mot. Att han kunde vinna amerikanska collegemästerskapet (NCAA) på 200-meter frisim är därför inte konstigt. Ett annat exempel är den australiensiske transidrottaren Hannah Mouncey som för några år sedan tilläts spela i Australiens högsta handbollsserie för damer. Med sina 189cm och 100kg hade de kvinnliga handbollsspelarna inte en chans.

Detta är dock inte utpräglade kontaktsporter. Någon som vågar föreställa sig resultatet ifall transkvinnor tillåts deltaga i rugby eller diverse kampsporter? Vi fick en försmak av detta när transkvinnan Fallon Fox mötte den topprankade biologiska kvinnan Tamikka Brents i kampsporten MMA. Fox får efter 2,5 minuter i matchen in en slagserie mot Brents huvud som ledde till att matchen avbröts och Brents fick senare under en läkarundersökning konstaterat att en skallfraktur uppstått.

Så främjar du damidrottens (och idrottens) bevarande!

Att de flesta av oss vill se en fungerande idrott för bägge könen råder det ingen tvekan om. Men vad kan vi då göra för att behålla den tydliga uppdelningen mellan dam- och herridrott där båda får fortsätta tävla på lika och rättvisa villkor?

• Skriv kritiska insändare till lokaltidningen (om varför det är fel och orättvist)
  • Lyft fram fördelarna med att låta biologiska kvinnor tävla mot endast kvinnor (och vice versa)
  • Ställ kritiska frågor till riks- och lokala idrottsföreningar ifall de tillåter män tävla mot kvinnor
  • Som damidrottare bör du aldrig tolerera ovanstående utan var öppet kritisk (gäller även om du är förälder eller syskon till en)
  • Som damidrottare kan ni ta upp saken med era tränare eller göra gemensam sak och vägra spela ifall ni ska behöva göra det mot män
  • Som läkare, forskare eller medicinsk expert väger dina ord tungt. Hjälp därför till med att skriva kritiska artiklar och insändare under ditt namn

I Sverige har frågan inte blivit särskilt omdebatterad ännu men blir den aktuell så handlar det om att visa civilkurage. Att stå upp för det som är rättvist och riktigt, oavsett diverse stämplar och epitet. Att några få aktivister får oproportionerligt stort utrymme i media betyder inte att de och deras uppfattningar har ett brett och folkligt stöd, snarare ofta tvärtom.

Tillsammans blir vi starka, positiva och får till de förändringar vi vill se. Ju fler vi är som vågar säga ifrån desto större skillnad kan vi göra!

Alexander Söderberg (f d analytisk kemist & elitidrottsman)