Bokelundsskolan i Sölvesborg införde i samband med terminsstarten (HT 2023) ett mobilförbud under skoltid, vilket redan införts i några andra skolor i Blekinge. Foto: Skärmavbild: SVT

Därför förbjuder svenska skolor mobiler

Eleverna lämnar in sina mobiler innan de går in i skolan. Skärmavbild: SVT

Fler och fler svenska skolor förbjuder nu mobiler under skoltid. Bokelundsskolan i Sölvesborg är en av dessa skolor, rapporterar SVT. Tidigare hade de endast mobilfria lektioner, något som i samband med terminsstarten utökades till att gälla hela skoldagen.

OBS! Artikeln är publicerad i september 2023 och är därmed inte ny men skribenten tycker att ämnet fortfarande är aktuell, därav publiceringen på Vinnarskolan i efterhand. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt:

Fokus på undervisningen

Skolans biträdande rektor, Marlene Holmqvist, anger elevernas skolresultat och koncentration under lektionerna som skäl bakom mobilförbudet:
– Eleverna har fullt fokus på undervisningen, en lugnare skoldag och vi tror att det förbättrar skolresultaten, säger Marlene Holmqvist, som är biträdande rektor, till SVT.

Märkbar förbättring

Eleverna uppmanas att lämna mobilen hemma och skulle de inte göra det tvingas de lämna in den på morgonen för att sedan få tillbaka den på eftermiddagen. Skälen till mobilförbudet, anger skolan, är att både förbättra koncentrationen och undvika kränkningar, såsom filmning och fotografering utan medgivande:

Ett ytterligare skäl är att det blir mer tid för att eleverna träffas, umgås och prata med varandra, säger skolans rektor Peter Uvenäs till SVT:
– Det blir mer tid för eleverna att träffas och prata med varandra. Vi märker redan en förbättring efter en vecka med mobilfri skoldag.

Läs även följande:

Mobilförbud som varierar

Nästan samtliga skolor i Blekinge län har mobilförbud i varierande grad där Jändelskolan i Jämjö var först med ett totalförbud (det vill säga hela skoldagen) för tre år sedan.  Något som gäller även på Wämöskolan och den internationella skolan i Karlskrona.

Bortsett från Tullskolan är samtliga F-6 skolor i Karlskrona mobilfria medan skoldagarna i både Karlshamns och Olofströms kommuner är mobilfria från förskoleklass till och med årskurs sex. Dock är det endast mobilfria lektioner för högstadieeleverna i de båda kommunerna.

Ett livsfarligt vapen

Frihetsnytt har tidigare rapporterat om de skadliga effekter som en överanvändning av mobiltelefonerna har på människor. Detta har uppmärksammats av alltfler lokala och globala organisationer som börjat yrka på mobilförbud av olika slag.

Samtidigt dyker det upp alltfler förslag på hur man ska få bukt med mobilmissbruket, där bland annat Tobbe Larsson har presenterat några av dem. Han har även pekat ut mobiltelefonen som ”det farligaste vapen som mänskligheten skapat”.