Think & Grow Rich – Del 5 av 13 kreativ fantasi

I det femte avsnittet ur Napoleon Hill’s framgångsbibel går Alexander och Tobbe igenom den svårbegripligaste och kanske mest underskattade grundprincipen av de tretton, nämligen: kreativ fantasi eller det som på engelska kallas för ”Imagination”. Ett begrepp som för övrigt är väldigt svåröversatt till svenska och samtidigt svårt att förklara inför publik på ett enkelt och begripligt sätt.

Men vad är då kreativ fantasi och varför är det en så oerhört underskattad framgångsfaktor? Man kan säga att det är fantasin som uppstår i ditt undermedvetna och som kan frambringas under speciella förutsättningar eller sinnestillstånd, som t ex meditation eller sinnesförnimmelser (dofter, smaker, ljud, bilder). Det är fantasin som ger upphov till de där idéerna och intrycken som uppstår ur ingenstans när du är ute och promenerar eller filosoferar. Den syntetiska fantasin å andra sidan, är dess motsats, dvs den fantasi som du aktiverar/framkallar med hjälp av ditt medvetna (eller intellekt).

Är det något som alla framgångsrika personer i historien har haft gemensamt så är det den kreativa fantasin eftersom de alla har haft storslagna visioner och mål som de velat uppfylla. Något som inte hade varit möjligt i avsaknaden av en väletablerad kontakt med det undermedvetna och förståelsen av dess enorma potential. De har alla besuttit vad man skulle kunna kalla för barnasinne. Tänk bara på hur ohämmade och gränslösa drömmare de flesta barn är. Åtminstone jämfört med de flesta vuxna, vars barnasinne till största delen har blivit kväst av omgivningen.

Kort om Vinnarskolan
Syftet med Vinnarskolan är att ge folk de verktyg som behövs för att kunna bli sina bästa versioner, något som inte är helt lätt i dagens värld där störningsmomenten och de kortsiktiga belöningarna är fler än någonsin.
Alexander menar dock att det är fullt möjligt att övervinna dessa hinder som står i vägen för ett framgångsrikt liv och att vägen dit går genom att bit för bit ändra sina vanor. Det är det som alla former av personlig utveckling bygger på.

Vinnarskolans vision är därför att ge folk utomordentliga verktyg till självförbättring så att de med tiden kan formas till de bättre människor som bygger morgondagens samhälle. För varje samhälle är en spegelbild av alla de människor som utgör det och vill vi ha ett bättre och livskraftigare samhälle så måste individerna som utgör det bli bättre människor.

Besök därför gärna hemsidan ”vinnarskolan.se” där jag löpande kommer att lägga ut poddar, filmer och artiklar som berör det mesta inom personlig utveckling. Helt gratis dessutom!

Gillar du Vinnarskolan och det jag gör?
Donera då gärna en slant till antingen
Swish: 1236397772
Bankgiro: 5188-3304

Ditt stöd betyder oerhört mycket för mitt fortsatta arbete i att driva, utveckla och förbättra Vinnarskolan.
Stort tack för din gåva!

Alexander Söderberg
Ordf Vinnarskolan