Sluta snacka – bara gör!

Såhär blir du en handlingens man (eller kvinna)

I den utåtriktade tidsålder som vi onekligen befinner oss i prisar vi ofta de som pratar mest och häftigast. Detta får biverkningen att vi dels bedömer folk mer efter deras ord än deras faktiska handlingar, men även att vi får ett överskott på pratkvarnar som bara pratar en massa utan att bevisa något i handling. Vi behöver mer av det motsatta – mindre snack och mer verkstad!

Länk till min originalartikel på Frihetsnytt:

Snacka går ju..

För att bli omtyckt och populär ska man helst vara utåtriktad och supersocial. Detta är något vi blir mer eller mindre drillade till redan i skolåldern där vi från skolstarten trängs in i ett öppet kontorslandskap (klassrummet) och omges av tjatter och brus hela tiden. De sociala och utåtriktade barnen blir prisade och berömda av lärare och klasskamrater medan de mer blyga, inåtvända hamnar i skymundan och kanske till och med klassas som konstiga.

Att snacka är väldigt enkelt för det kan ju alla som har en mun och talförmåga. Dessutom förpliktigar det ingenting för alla kan vi säga vackra ord ifall vi vill utan att behöva bevisa något i handling. Att handla och göra allvar av sina ord är dock betydligt svårare, vilken är anledningen till att vi har fler snackare än görare i vårt samhälle.

Ett samhälle där snackarna dominerar

En av de största psykosociala förändringar som tvingats på svenskarna det senaste århundradet är den gradvisa övergången från introvertism till extrovertism. Det naturliga sinnestillståndet för de flesta nordbor har kulturellt, historiskt och biologiskt varit det inåtvända. Man har kollat inåt, ofta i samklang med naturen, suttit ensam med tankarna och filosoferat för att få svar på många av livets frågor.

Det var ju inte heller kallpratet och skrävlandet som byggde Sverige under det senaste årtusendet. Det var hårt och krävande arbete, ofta under tystnad och jobbiga omständigheter. Att tala och uttrycka sig mer än nödvändigt ansågs onödigt då det stal värdefull tid och koncentration från mycket viktigare uppgifter.

Det var först under efterkrigstiden som detta började ändras då vi i allt raskare takt tog efter amerikansk populärkultur från framförallt Hollywood. Inom dessa moderna, hippa kulturyttringar var det viktigare att smörja munlädret, se häftig ut och inte nödvändigtvis stå för allt man utlovat och planerat. Det blev mer fokus på att vara utåtriktad och social än att hålla ord och inte säga mer än nödvändigt.

Att handla är betydligt svårare

Att handla och få saker gjorda kräver betydligt mer. Inte bara i form av arbetsmoral och självdisciplin utan även självbehärskning, för ibland kan det vara svårt att sitta lugn och tyst när andra bara låter munnen glappa utan att något vettigt kommit ur den. Likväl kan den som pratar för mycket tappa i anseende då folk snart ser igenom orden och att inte särskilt mycket av dem har omsatts i handling. För dessa kan lite självbehärskning i form av tystnad och tanke vara nödvändigt.

Har man en dålig vana av att pladdra för mycket kan omställningen till att bli en görare därmed bli lite knepigare. Att handla regelbundet kräver inte bara att man får arslet ur vagnen, utan också många timmars krävande övning som inte alltid är rolig. Det är här som de typiska snackarna oftast ger upp och kastar in handduken medan görarna fortsätter och fortsätter, trots oönskade resultat och snedsteg.

Fokus på lång sikt ger resultatet
du vill uppnå

Det klassiska exemplet är alla nyårslöften som brukar utfärdas. Den typiska snackaren ger upp redan efter en månads träning om de önskade resultaten inte har infunnit sig och vips är han tillbaka i sina gamla, destruktiva mönster. De nyttigare matvanorna höll inte i sig heller då man försökte gå från 0 till 100 på kort tid, utan att ens betänka en upptrappningsfas över tid för att vänja kroppen vid nya livsmedel och smaker.

Det är det kortsiktiga tänket och lockelsen från de snabba belöningarna som utmärker snackaren medan göraren fokuserar mer på lång sikt och vet att stora förändringar, särskilt livsstilsförändringar, kan ta tid men ofta är mödan värda.
En sak ska man veta och det är att allting i livet som är eftersträvansvärt är både svårt och tar tid att förvärva. För hade det varit lätt hade ju varannan kotte lyckats få det.

Tips för att snacka mindre
och göra mer

Men hur blir man då en görare som får saker gjorda på löpande band istället för att bara prata en massa? Här är det viktigt att dels säga mindre men även att kunna hålla ord och koncentrera sig på en uppgift i taget, oavsett hur tråkig den är. Helst också under tystnad då det är under tystnaden som man blir ensam med sina tankar och känslor, något som merparten har väldiga svårigheter med idag. Att fly från dessa kommer bara att skjuta upp dina personliga bekymmer och eskalera eventuell psykisk ohälsa i framtiden.

På tal om saker som undertecknad har gjort, läs gärna min tidigare artikel om min senaste mara som jag sprang i Tyskland i somras:

Några småtips för mindre snack och mer verkstad:

• Håll ord och utlova inte saker till höger och vänster om du inte kan hålla det
  • Försök att lyssna mer och prata mindre
  • Betänk dina ord noggrannare istället för att prata en massa smörja
  • Öva på att vara bekväm med tystnad
  • Håll dig i form och träna regelbundet
  • Försök att bara göra saker utan att föregå dem med onödigt prat (låt handlingen tala)
  • Försök att utföra uppgifter under tystnad
  • Skriv en lista på saker du tänker göra och bocka sedan av dem och se hur många (eller få) du faktiskt utfört

Fortsättning följer där jag kommer att ge mer ingående tips på hur du verkligen kan bli en regelbunden och effektiv görare som i princip får saker gjorda automatiskt. Det handlar i grund och botten om att ändra små saker och vanor dagligen, över tid.

Alexander Söderberg (f d analytisk kemist & elitidrottsman)