Så blir du starkare och mer potent som man

Maten som gör dig starkare och mer potent!

Sojaprodukter och veganmat är definitivt fel väg att gå

Att stora, starka män i alla tider ätit stora mängder kött råder det inget tvivel om.
Vare sig det är atleter, krigare eller styrkelyftare vi talar om, så har de alltid haft detta gemensamt. En av anledningarna till att dagens män blivit vekare än någonsin står att finna i maten de äter. Man blir inte stor och stark av vegetabilier och sojaprodukter, oavsett vad medierna säger om den saken.

Länk till originalartikeln på Frihetsnytt:
https://frihetsnytt.se/sa-blir-du-starkare-och-mer-potent-som-man/

Den gröna trenden

Inte så nyttigt som det ser ut.

Det har under det senaste decenniet onekligen gått en grön trend genom hela västvärlden och då menar jag inte bara domedagsprofetiorna där jorden spås gå under inom ett decennium. Jag menar snarare all reklam och alla kampanjer som syftar till att få oss att äta mindre kött och mer frukt och grönt, samt alla larmrapporter om det röda köttets skadlighet.

Överallt i tidningar ser man artiklar som betonar hur nyttigt frukt och grönt är för vår hälsa och att vi behöver äta minst ett halvt kilo av det varje dag ifall vi vill hålla oss friska, leva länge och undvika diverse cancerformer.

Det finns ett otal vegobloggare och kändisar som ger ut diverse recept på gröna smoothies och vegetariska rätter som påstås göra underverk för vår hälsa. Ofta utan några större eller seriösa belägg att stödja sig på, förutom informationen som kommit från vissa godkända ’experter’ och våra egna myndigheter. Deras råd når sedan ut till hundratusentals svenskar varje månad och har en ytterst destruktiv effekt på hälsan och livskvalitén hos följarna.

Vet myndigheterna inte
heller bättre?

Foto: Daniel Emilson

Våra egna myndigheter är även de, inne på samma linje, att man bör hålla nere på det röda köttet och äta minst ½ kilo frukt och grönsaker om dagen. De innehåller ju massor av vitaminer, fibrer och antioxidanter påstår de.

Den som är lite mer insatt på området inser snart att våra myndigheter inte heller har särskilt många belägg för sina påståenden. Detta, då de ofta använder sig av epidemiologiska studier som är mer vilda gissningar och undersökningar (många gånger baserade på frågeformulär där deltagarna berättar vad de ätit den senaste månaden) än seriös forskning som bedrivits i laboratorier över tid och testat en rad olika hypoteser.

Ofta är det ett önskvärt resultat man vill ha ut av studierna så att de passar en viss agenda, snarare än att omvärdera och ompröva sin hypotes som sig bör.

Vegetabilisk kost skapar ohälsa
bland befolkningen

Foto: Pixabay

Ifall nu frukt, grönsaker, baljväxter och fullkorn är såpass bra föda för oss människor, då borde vi ju verkligen vara kärnfriska, pigga och starka på en enbart, eller till stora delar, vegetabilisk kost, vilket merparten av svenskarna äter idag. Därmed borde även alla kött- och mejerisubstitut som finns, bidra till en utmärkt hälsa över tid, eftersom de är baserade på spannmål, grönsaker och annat påstått ”nyttigt”.

Läser man Livsmedelsverkets resultatrapport ”Riksmaten” över svenskarnas matvanor år 2010-11, så bestod medelsvenskens kost av hela 47 procent kolhydrater och 35 procent fett (och återstoden protein). Då ska man veta att dessa 35 procent fett till stora delar består av margarin och växt- och fröoljor av olika slag, därav slutsatsen att kosten är klart dominerad av vegetabilier. I medeltal konsumerades endast 450 gram rött kött per vecka eller 64 gram per dag.

Kollar man runtomkring sig så framträder dock bilden av fetma, övervikt, undernäring och metabol sjuklighet i nästan varje gathörn. Väldigt få personer framstår som friska, starka och krya och jag kan inte föreställa mig att alla personer man ser på gatan äter mängder med skräpmat dagligen. I männens fall framstår många idag som antingen överviktiga/feta eller klena, undernärda och feminiserade. Särskilt bland män som är vegetarianer och bland veganer i synnerhet. Den förstnämnda gruppen får åtminstone i sig lite näringsämnen, kolesterol och mättat fett från ost, ägg och helfeta mejeriprodukter.

Vego skapar veka &
undernärda män

Ni som har levt längre än undertecknad kan säkert intyga detta, men jag tycker mig ha sett ett ganska stort skifte i dragen hos den manliga befolkningen på bara 14-15 år, det vill säga, när veganismen började spridas alltmer över västvärlden. Män idag har helt enkelt inte samma goda fysik, känslomässiga stabilitet, motivation och driv (det vill säga, typiskt maskulina drag) som de hade för bara några decennier sedan.
Att t-nivåerna (testosteronnivåerna) bland männen sjunkit drastiskt de senaste decennierna är tyvärr fakta och ett stort samhällsproblem som jag tog upp i en artikel här för några månader sedan.

Hormonstörande ämnen i omgivningen kan omöjligen utgöra merparten av detta ras i t-nivåerna så därför riktas uppmärksamheten istället till maten vi äter. Köttkonsumtionen har för svenskarna legat ganska konstant över de senaste tre decennierna (500-600 g/vecka) där dock männen antas ha en något högre konsumtion än kvinnorna.

Läs även:
https://vinnarskolan.se/artiklar/frukt-gront-inte-sa-halsosamma-1/
https://vinnarskolan.se/artiklar/frukt-och-gront-inte-sa-bra-del-2/

Vegotrenden ger klirr i kassan
hos livsmedelsjättarna

Mycket av skräpmaten därute är
faktiskt v
egansk (BuzzFeed).

Samtidigt har vegotrenden ökat hos bägge könen, något som livsmedelsjätten Axfood ser mycket positivt på (man kan ju undra varför?) men något som jag ser på med stor oro. Särskilt när det är framförallt bland yngre personer (16-34 år) som andelen vegetarianer/veganer är som störst.
Blir man undernärd och får bristsjukdomar redan i sina barn- och ungdomsår kan skadorna de orsakat bli ytterst svåra att reparera senare i livet (för att inte säga omöjliga).

Det är inte utan anledning som begreppet ”sojapojke” har blivit ett allmänt begrepp och skällsord som används framförallt bland män för att beteckna de män som nästan helt saknar maskulina drag. Något som oftast är självförvållat genom en alltför låg (för att inte säga obefintlig) konsumtion av animaliskt fett och protein och en alltför hög konsumtion av vegetariska och/eller veganska livsmedel. Mycket av skräpmaten därute, i synnerhet chips, snacks och kakor är påfallande ofta veganska vilket egentligen inte är så konstigt. Det är ju betydligt billigare att använda bearbetade fröoljor och tillsatser än ägg, smör och mjölk (eller grädde) i tillverkningsprocessen.

Begreppet ”sojapojke” är
inte utan grund

Foto: Quora.com (diskussionsforum)

Det är främst sojaprodukter som innehåller så kallade ”fito-östrogener”, vilka är växtbaserade föreningar som till strukturen liknar det kvinnliga könshormonet östrogen. Dock verkar det östrogenliknande i kroppen, vilket gör att det kan få en feminiserande effekt på män. Förutom sojaprodukter innehåller även korsblommiga grönsaker, linfrön, sesamfrön och torkad frukt en del fito-östrogener.

Kom dock ihåg att begreppet ’sojapojke’ används oftare i syfte att stötta och leda andra män på rätt väg snarare än att mobba. Att män emellanåt häcklar och driver med varandra är något helt naturligt och bör inte förväxlas med mobbning och/eller utfrysning. Ifall jag ser en annan man som har förstört både sin kropp och hälsa genom dåliga kostval, så avser jag att hjälpa och leda honom på rätt väg snarare än att mobba och frysa ut. Detta bör vara mottot för alla starka män därute.

Därför är vegetabilier
underlägsen mansföda

Det finns en god anledning till att barn (såväl pojkar
som flickor) ratar grönsakerna. Foto: NDTV-food

Det finns många anledningar till att vegetabilier är otillräcklig och många gånger rent skadlig människoföda för såväl kvinnor som män. I min tidigare artikel om varför kvinnor bör äta mer rött kött och mindre grönsallader går jag närmre in på de många fördelarna med (oprocessat) rött kött och de många riskerna och nackdelarna med vegetabilier.

För männen är de flesta skälen likartade, om än något olika då män och kvinnor har ganska olika biologi och psykologi. Detta är dock skälen till att vegetabilier är ytterst dålig föda för gemene man:

  • Frånvaron av alla nödvändiga aminosyror (som inte finns i växtprotein)
  • Växtprotein är mycket sämre (mindre biotillgängligt) än man tidigare trott, därmed kan en man inte bygga muskler eller en stark kropp på dessa proteiner.
  • Avsaknaden av flertalet nödvändiga vitaminer, mineraler och enzymer. Framförallt vitaminerna A, B6, B12, D, K2-vitamin, hemjärn, och CoQ10 för att nämna några
  • Dålig biotillgänglighet hos de vitaminer och mineraler som finns i vegetabilier
  • Avsaknaden av livsnödvändigt mättat fett och kolesterol (som behövs för syntes av framförallt könshormoner, hjärncellerna och reparation av celler bland annat)
  • Förekomsten av antinäringsämnen som hämmar upptaget av livsnödvändiga näringsämnen
  • Förekomsten av fito-östrogener och andra hormonstörande ämnen (som sänker t-nivåerna)
  • Det kolhydratrika innehållet där kolhydraterna i växter bryts ned till enkla sockerarter som fermenterar i magen och ger upphov till en rad inflammatoriska avfallsprodukter
  • De inflammatoriska avfallsprodukterna skadar i längden både hjärt- och blodkärl.

Därför är oprocessat rött kött &
inälvsmat överlägsna vegetabilier

Inte alls så ohälsosamt som det ser ut.
  • De innehåller alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som du behöver. Det finns inte ett enda näringsämne i vegetabilier som inte går att finna i animalier.
  • Dessutom är alla näringsämnena väldigt biotillgängliga (dvs, de tas upp lätt av kroppen).
  • De innehåller alla nödvändiga aminosyror (proteinet är komplett och kan användas för att bygga, stärka och reparera kroppens vävnader).
  • De innehåller rikligt med mättat fett och kolesterol (som dina celler är byggda av och som behövs för syntesen av könshormoner).
  • Avsaknaden av antinäringsämnen (dock kan vissa mejeriprodukter innehålla lektiner)
  • De innehåller inga kolhydrater (som bryts ned till enkla sockerarter) överhuvudtaget vilket gör det i princip omöjligt att bli fet/överviktigt på en kost som endast består av rött kött och inälvsmat.
  • De innehåller inga fibrer som hämmar ditt näringsupptag och orsakar magproblem (fibrer kan inte brytas ned av människokroppen och behövs därmed inte för en god hälsa).
  • Det är den mest lättsmälta mat som finns (därav människans och många rovfåglars/rovdjurs starka magsyra).
  • Denna mat höjer ditt blodsocker väldigt lite (samtidigt som det är näringsrikt) och därmed håller du dig mätt i många timmar utan problem.

Ytterligare goda skäl för
var man att äta mer kött

  • Det smakar fantastiskt gott, blodigt som välstekt (inälvsmat är en annan femma).
  • Du känner dig mer manlig, lugn och stabil då du får i dig alla näringsämnen som behövs för syntesten av testosteron (och stärkta kopplingar mellan hjärnceller).
  • Du äter den mest antiinflammatoriska maten och därmed fungerar kroppen optimalt, utan onödiga smärtor och urholkad livskvalité.
  • För miljöns skull då naturligt, gräsbetat kött bidrar till öppna landskap och minskar behovet av skadliga och resurskrävande monokulturer som används för storskaliga spannmålsodlingar. Det kräver heller inga giftiga bekämpningsmedel och kemikalier.
  • För djurens skull då en kost på enbart animalier dödar betydligt färre djur än spannmålsodlingar (tänk på alla insekter, fåglar och djurarter som drivs bort från dessa spannmålsodlingar och dör av bekämpningsmedel eller fastnar i skördetröskor.
  • Suget för sötsaker, skräpmat och andra kolhydrater minskar ju mer animaliskt fett och protein du äter.

Skribent: Alexander Söderberg
Före detta analytisk kemist och elitidrottare

Dela visdomen!

Se även: