Kombucha, som är en fermenterad tédryck (gjord på grönt te) kan sänka blodsockret hos typ-2-diabetiker enligt en amerikansk pilotstudie. Foto: Wikipedia /Lukas Chin

Populära drycken som kan sänka ditt blodsocker

Enligt en amerikansk studie fick ett antal diabetiker pröva på den fermenterade tedrycken kombucha. Resultatet, jämfört med de som inte drack kombucha, är en anmärkningsvärd förändring av blodsockernivåerna.

OBS! originalartikeln publicerades i oktober i fjol och är därmed inte ny. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytts hemsida:

Lovande pilotstudie
Pilotstudien må vara småskalig men ser ändå ganska lovande ut. Foto: DepositPhotos

Den kliniska prövningen, som var en genomförbarhetsstudie bestående av 12 personer, genomfördes av forskare vid två amerikanska universitet1 i samarbete den ideella vårdorganisationen MedStar Health. Resultaten publicerades i den vetenskapliga tidskriften Frontier i början av augusti i år.

Upptäckten pekar på möjligheterna för en kostplansmässig medling som skulle kunna sänka blodsockret hos diabetespatienter. Den kan även lägga grunden för större, mer omfattande prövningar som kan spinna vidare på de nuvarande resultaten.

Enligt studiens huvudförfattare, Dr. Dan Merenstein, var studien med kombucha (på nuvarande diabetespatienter) den första i sitt slag. Dock hade några tidigare studier på laboratorier, med gnagare utförts. Fastän mer forskning på området behöver göras, ser denna lovande ut i dagsläget.

Studiens styrka
Att mäta blodsockret – en del av vardagen för diabetiker.
Foto: Wikipedia /National Human Genome Research Institute (NHGRI)

Trots det lilla urvalet på 12 personer säger Merenstein till MedicalPress att studiens styrka låg i dess crossover-design där de inte berättade för deltagarna vad de skulle äta, vilket begränsade effekterna av varje ombytlighet i deltagarens kost.

I praktiken innebar det att en grupp deltagare dagligen fick dricka cirka två dl kombucha eller placebodryck under fyra veckor. Detta följdes av en tvåmånaders-period där de inte drack någon av dryckerna (för att rensa ut dem från kroppen). Därefter fick de dricka den motsatta drycken under fyra veckors tid, då ingen av grupperna fick veta vilken dryck de mottog vid tidpunkten.

Efter fyra veckor såg det ut som att Kombuchan minskade medelvärdet på fasteblodsockret från 164 till 116 mg / dl medan skillnaden efter fyra veckors placebodryck var försumbar. Det amerikanska diabetesförbundet ADA rekommenderar att blodsockernivåerna, innan måltider, bör ligga mellan 70-130 mg / dl.

Nyttiga mikroorganismer
Det finns gynnsamma bakterier också. Foto: DepositPhotos

Forskarna kollade även på sammansättningen hos dryckens fermenterade mikroorganismer för att kunna avgöra vilka beståndsdelar som är mest aktiva. De fann genom RNA-sekvensering aktiva mjölk- och ättiksyrebakterier, samt en form av jäst som kallas Dekkera i liknande proportioner.

Fastän sammansättningen av mikroberna kan variera mellan olika tillverkare av drycken menar studiens seniora (äldre) författare, Dr. Robert Hutkins att bakterierna troligen finns i de flesta kombuchadrycker.

Förhoppningen efter att ha tillhandahållit dessa inledande bevis – säger han- är att kunna utföra större prövningar där vi använder det vi lärt oss från denna prövning. Detta kan i sin tur lägga grunden för mer specifika svar på kombuchans effektivitet i att sänka blodsockernivåerna och förhoppningsvis kunna behandla typ-2-diabetes.

Vad är kombucha?
Ekologisk Kombucha. Foto: DepositPhots.

Kombucha är en söt, kolsyrad dryck gjord på snälla bakterier, jäst, socker och svart (och grönt) te som är gulorange till färgen och har en något syrlig smak. Under fermenteringen bryter jästen ned sockret, vilket ger den syrliga smaken, samtidigt som snälla, probiotiska bakterier utsöndras. Efter fermenteringen blir Kombuchan kolsyrad, vilken är orsaken till att drycken är just kolsyrad.

Det är till stor del tack vare de snälla, probiotiska bakterierna som drycken sägs vara välgörande för hälsan. Inte bara för matsmältningen utan även för den psykiska hälsan, immunförsvaret och levern. Dock behövs mer och bredare forskning på området innan dessa slutsatser kan bekräftas. Den ska ha konsumerats i det antika Kina redan 200 f.kr men blev populärt i USA och västvärlden först på 1990-talet.

Läs gärna Frihetsnytts artikel om de bättre alternativen till energidryckerna.

Läs även: Energidrycker del 2 – De bättre alternativen

1. I detta fall Georgetown University’s School of Health & the University of Nebraska-Lincoln [ ↩︎