18-årige Viktor har inte låtit sjukomen och sina handikapp stå i vägen för drömmarna och målen. Foto: Skärmbild (Youtube).

Förlorade armar och ben – ska tävla i karate

Efter att vid 16 års ålder ha drabbats av en mycket aggressiv sepsis – som ledde till amputerade armar och ben – har Viktor Alriksson Sanell lyckats ta svart bälte i karate och siktar nu mot Paralympics. Viktors öde och långa väg tillbaka kan därmed inspirera oss alla på många olika sätt.

OBS! Artikeln är skriven i maj i år och är därmed inte ny. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt.

Svävade mellan liv och död

Ifall man drabbas av sepsis kan det gå illa mycket fort. Foto: Envato (OBS! personen på bilden har inget att göra med sjukdomen eller artikeln).

Det sista Viktor minns från den där januaridagen för två år sedan var att han mådde halvdant och kände sig trött på vägen hem från skolan. Efter att ha lagt sig ned i sängen försvann minnet och följande natt bestod av yrsel, skakningar och kräkningar. 12 veckor senare vaknade han upp på sjukhuset i Linköping utan armar och ben.

Det visade sig att han fått bakterien meningokocker som utvecklats till allvarlig sepsis1 (blodförgiftning). Under de tre månaderna han låg nedsövd svävade han mellan liv och död, där föräldrarna räknade med att han inte skulle överleva. Förutom att ha legat på sjukhus i 18 av de senaste 24 månaderna, förlorade Viktor även 70 procent av sin hud.

Låter inte ödet stå i vägen

Trots den enorma motgången och långa vägen tillbaka, har han inte låtit den hindra honom från att leva livet till fullo. Förutom att ha tagit körkort nyligen har Viktor även återupptagit karaten som han höll på med innan sjukdomen, med målet att ta svart bälte. Detta mål har han nu uppnått, även om träningen blivit lite annorlunda mot förr2.

Mycket tack vare karateklubben som hjälpt och stöttat honom längs vägen från dag ett. Nu höjer han ribban mot nya, höga mål.

– Målet är ju att komma med i Paralympics. Det är det första klubben berättade om när de kom till sjukhuset i Linköping att de håller på att gå kurser för att träna folk inför Paralympics. Sen dess har jag alltid haft det mindsetet att det ska bli Paralympics, säger Viktor Alriksson Sanell till SVT.

En berättelse som inspirerar

Sverige och svenskarna har haft det riktigt eländigt genom historien, men alltid lyckats resa sig igen. Foto: Skärmdump (Youtube) ( Populär Historia

Förutom att visa vilken vinnarskalle och envis kämpaglöd han har, skänker Viktors historia oss även andra insikter och synsätt, som inte är lika uppenbara vid en första anblick.

Dels är det insikten om livets stora skörhet (livet kan ta slut nästan närsomhelst), men även  den stora dos ödmjukhet och tacksamhet man känner i att kunna vara frisk och hel. Framförallt skänker den en stor dos hopp, för även när allting ser som mörkast ut, går det att vända utvecklingen.

Svenskarna har många gånger i historien, trots allt lyckats vända svåra underlägen3 till storslagna framgångar, och tiderna vi lever i är inget undantag på något sätt. Det är endast inställningen som skiljer.

1. Sepsis eller blodförgiftning är ett livshotande tillstånd som uppstår i samband med en infektion. Då flödar bakterier ut i blodet, du blir akut sjuk och kan få nedsatt funktion i hjärta, lungor, hjärna och njurar. Många blir även förvirrade och ibland okontaktbara. []
  2. Träningen består av sparkar, slag och mycket brottning. Viktor är övertygad om hans karateträning som barn har varit mycket värdefull för hans rehabilitering, säger han till SVT. []
  3. Främst med avseende på alla blodiga krig och konflikter som Sverige deltog i fram till tidigt 1800-tal, samt hur eländigt de allra flesta svenskar hade det (såväl ekonomiskt som socialt) fram till åtminstone mellankrigstiden. []