Råveganismen tog livet av den kända influencern. Efter 4 år med den galna kosten dog hon av svält - modern försöker förklara bort: "sjukdom" Foto: Youtube.

Extremkosten blev svältdöden för kända influencern

Det var under förra veckan som den ryska influencern, vilken ägnade sig åt så kallad råveganism, gick bort efter en längre tids undernäring. Hon hade miljontals följare i sociala medier och främjade i sina kanaler en strikt kost bestående av råa livsmedel från växtriket. Något hon fortsatte att marknadsföra, trots uppenbara tecken på undernäring.

5 augusti 2023

Åt enbart exotiska frukter

Det var förrförra fredagen (21 juli) som den ryska influencern gick bort i samband med en rundresa i Sydostasien. Zhanna Samsonova, som hon hette, blev 39 år gammal och hade sedan några år bott i Malaysia där hennes föda under en längre tid endast bestått av exotiska frukter.

Hon var en varm anhängare och främjare av så kallad råveganism, vilken hon marknadsförde frekvent via sina sociala mediekanaler.

Råveganism är en ganska extrem kosthållning där man dels avstår alla former av föda från djurriket, inklusive alla former av tillagad eller uppvärmd mat (upp till 46°C).

Hade stor följarskara

Det var främst genom sina sociala mediekanaler på TikTok, Facebook och Instagram som hon under artistnamnet ”Zhanna D’art” frekvent marknadsförde råa livsmedel och en kosthållning bestående av enbart dessa. Hon hade en hängiven miljonpublik som till största delen bestod av unga kvinnor.

Foto: Wikipedia/ Takver from Australia

Enligt lokala medier på plats var det under en rundresa i Sydostasien som hon behövde uppsöka akut läkarvård men då var det redan försent.

Vänner försökte varna

Det var under en resa på Sri Lanka för några månader sedan som en av hennes väninnor började lägga märke till ryskans sviktande hälsa.

Hon såg ut att vara utmattad med svullna ben som sipprade lymfa. De skickade hem henne för att uppsöka vård men hon rymde än en gång. När jag fick se henne i Phuket (Thailand) blev jag förskräckt, säger en av vännerna rapporterar The Gateway Pundit.

Då väninnan bodde på våningen ovanför var hennes största skräck att finna influencerns livlösa kropp på morgonen. Hon övertygade henne att söka vård men det var redan för sent.

Samsonovas mor, å andra sidan, hänför dotterns död till en koleraliknande infektion. I dagsläget har den officiella dödsorsaken dock inte offentliggjorts

Inte första gången

Foto: Wikipedia/ Vegan

Zhanna Samsonovas död är dessvärre vare sig unik eller en engångsföreteelse. Listan på de veganer (och barn till strikta veganer) som dött av svält, undernäring och akuta hälsoproblem kan göras lång.

Likaså listan på alla de veganer som fått omfattande hälsoproblem och abrupt tvingats avsluta sin strikta kosthållning. Många av dem får dessutom men för livet.

Än mer beklagligt är det faktum att den grupp (förutom växande barn) som far absolut värst utav näringsbrist och en undermålig kosthållning, det vill säga unga kvinnor, oftast är de som hakar på denna trend. Oftast via sociala mediers och så kallade influencers som talar om hur förträfflig kosthållningen är.

Därför är veganism livsfarligt

Det här är något som tagits upp i tidigare artiklar i ämnet men en kosthållning bestående av enbart vegetabilier innehåller inte alla de livsviktiga näringsämnen som kroppen behöver. Ej heller absorberas näringsämnena lika lätt från vegetabilier som från animalier.

• Framförallt hemjärn, kalcium, A och D-vitamin, B-vitaminer (särskilt B12) och folsyra finns knappt i vegetabilier överhuvudtaget. Åtminstone inte i en form som kroppen lätt kan ta upp.
  • Grönsaker och spannmål (i otillagade former) innehåller dessutom stora mängder antinäringsämnen som både hämmar ditt näringsupptag och kan orsaka diverse hälsoproblem.

Det är därför inte konstigt att en kosthållning som saknar många nödvändiga näringsämnen och samtidigt är rik på antinäringsämnen förr eller senare kommer att resultera i både undernäring och andra stora hälsoproblem. Dessvärre blir influencers av detta slag en stor förebild för ofta unga kvinnor, i synnerhet för de som redan har haft eller har en tendens till ätstörningar.

Lösningen – skapa opinion och uppmärksamhet för alternativen

Man kan i all evighet visa upp skräckexempel på veganer vars hälsa imploderat över tid men det är bara en del av lösningen.

Vad som framförallt behövs är en opinion som visar på betydligt bättre och hälsosammare alternativ till veganism, särskilt för unga kvinnor.

• Uppmärksamma och sprid de influencers som lagar välsmakande traditionella fisk- och kötträtter.
  • Skapa en större efterfrågan för animaliska produkter. Det görs genom att rata diverse vegoalternativ och köttimitationer och istället köpa de riktiga varorna.
  • Stödja svenska bönder och svenskt jordbruk genom att köpa deras lokalproducerade kött- och mejeriprodukter.
  • Använd dina egna sociala medier till att sprida bilder och recept på välsmakande kött-,fisk- och fågelrätter. Helst gärna med en infälld bild på dig själv när du ser som friskast ut.
  • Att få bort stigmat och skammen kring köttätande. Våga säg i det offentliga att du älskar kött-, fisk och fågel och att du äter det varje dag, utan att skämmas.