Det var under förra torsdagen (den 27 juni) som den nya bilen från Koeningsegg Automotive visade upp topprestandan på ett flygfält utanför Örebro. Inte bara genom att slå ett, utan hela fyra nya världsrekord, varav ett var deras eget sedan tidigare.
OBS! Artikeln är skriven i juli i år och är därmed inte ny. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt:
https://frihetsnytt.se/svenska-varstingbilen-slar-nya-varldsrekord/
Snabbast acceleration och inbromsning
Nya modellen, Koeningsegg Jesko Absolut, slog det första rekordet genom att ta sig från stillastående till 400 km/h och sedan tillbaka till stopp, på endast 27,83 sekunder. Rekordet verifierades med industristandardiserad tidtagningsutrustning och var nästan en hel sekund snabbare än det tidigare världsrekordet på 28,81 sekunder.
Fabriksföraren Markus Lundh1 tog sedan sats för nästa världsrekord, vilket var i accelerationskategorin 0-400 km/h. Hastigheten lyckades han komma upp i på endast 18,82 sekunder.
De övriga två världsrekord som slogs var inbromsningsrekordet från 400 km/h till stopp (9,01 sekunder) och accelerationsrekordet 0 – 402 km/h (19,2 sekunder). Bakom de rekordsnabba inbromsningarna låg avancerade kolfiberkeramiska bromsar.
Läs även:
https://vinnarskolan.se/artiklar/vetskapen-fonder-spara-hushallen-pengar/
Leksaker för de superrika
Koeningsegss Jesko Absolut, som bland annat har vunnit brittiska Top Gears pris för årets hyperbil, är dock ingen billig pryl för den som går i köptankar. Den har ett grundpris på 40 miljoner kronor och kommer bara att tillverkas i 125 exemplar. Trots den höga prislappen är alla exemplar redan förbeställda och slutsålda.
Vill man ha ”Absolut”-trimmet för Jesko, som erbjuds till alla kunder med en Jesko-allokering, får man betala 8,5 miljoner kronor extra utöver grundpriset. Dock får kunderna en hyperbil som är skräddarsydd2 för raketfart.
Vd:n: ”Vi ska slå nya rekord”
Koeningseggs vd och grundare, Christian Von Köningsegg, säger i intervjun efter rekorden till Dagens-PS att han är väldigt nöjd med resultatet, men långt ifrån färdig. Målsättningen är att nästa modell, Jesko Attack, ska slå de nuvarande rekorden:
”Den här rekordkörningen bekräftade noggrannheten i de simulerade och beräknade prestanda för Jesko Absolut, vilket ger oss stort självförtroende i dess förmåga att vara den snabbaste, fullt homologerade produktionsbilen i världen.
Nu handlar allt om däcktester, utveckling och godkännande innan vi slutligen kan göra ett försök på det rekordet. Parallellt planerar vi att se vilka rekord Jesko Attack kan uppnå, med tanke på dess häpnadsväckande banprestanda.”
Fakta (Superbiltillverkaren Koeingsegg):
Typ | Privat aktiebolag |
Huvudkontor | Ängelholm, Sverige |
Nyckelpersoner | Christian von Koenigsegg Styrelseordförande VD |
Bransch | Biltillverkare |
Produkter | Superbilar |
Antal anställda | 224 – 2019 |
Historik | |
Grundat | 1994 |
Grundare | Christian von Koenigsegg |
Ekonomi | |
Omsättning | ▲ 549,095 miljoner SEK |
Rörelseresultat | ▲ 38,39 miljoner SEK |
Vinst efter skatt | ▲ 10,55 miljoner SEK |
Tillgångar | ▲ 935,376 miljoner SEK |
Eget kapital | ▲ 116,512 miljoner SEK |
Källa: Wikipedia
- Jesko Absolut kördes i standardutförande, precis som den levereras, med E85-bränsle och Michelin Pilot Sport Cup2 R-däck. De enda modifieringarna var en säkerhetsbur för förarens skydd och ett One:1-förarsäte, efter förarens eget önskemål. []
- Jesko Absolut har även en av de lägsta luftmotståndsvärdena i hyperbilvärlden, med ett Cd-värde på bara 0,278.” []