Det finns många sätt att öka barnens deltagande i fysisk aktivitet. Ett av dem är att införa mer skolidrott. Foto: Envato

Forna friidrottsstjärnan – ”Så minskar vi stillasittandet bland barn och unga”

Det finns mycket som går att göra för att få dagens barn att röra på sig mer. En sådan åtgärd är att införa mer idrott under skoltid.
En undersökning från ideella organisationen Generation Pep visar att endast en bråkdel av alla barn och unga i Sverige både äter och rör på sig i enlighet med rekommendationer och kostråd. Några av bovarna i dramat är alltmer stillasittande aktiviteter, vanor hemifrån och socioekonomiska faktorer. En som uttalar sig om detta är en tidigare friidrottsstjärna.

OBS! Artikeln är skriven i april i år och är därmed inte ny. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt.

Åtta av tio alltför stillasittande

En vanlig orsak till stillasittandet som krupit allt lägre ned i åldrarna. Foto: Envato

Under onsdagen publicerades Pep-rapporten 2024, som är en av de mest heltäckande granskningarna av barn och ungdomars hälsa i Sverige. Årets rapport1 visar att endast två av tio barn2 når upp till rekommendationen om minst en timmas fysisk aktivitet per dag, samtidigt som endast tre procent rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer.

Peps verksamhetschef – före detta friidrottsstjärnan Carolina Klüft – säger till Sveriges Radio att det finns ett samband mellan hög skärmtid och stillasittande, då lång tid framför skärmarna innebär mindre tid över för fysisk aktivitet. Ett problem som blir utbrett då skärmarna idag finns nästan överallt.

Samtidigt har barn från låginkomstfamiljer sämre möjligheter att äta bra, näringsrik mat och deltaga i idrottsaktiviteter, vilka många gånger kostar pengar. På Generations Peps hemsida kan du läsa mer om de övriga huvudpunkter som rapporten tog upp.

”Mer idrott på skoltid”

Generation Peps ordförande Carolina Klüft. Foto: Wikipedia /Frankie Fouganthin

Organisationen föreslår därför att läroplanen ska innehålla mer rörelse under skoltid för att få fler barn att röra på sig. Klüft betonar därför det allmänt vedertagna att fysisk aktivitet är något som gagnar alla åldersgrupper då det påverkar hälsan och välmåendet positivt på många olika sätt.

Hon avslutar med att det inte heller behövs några stora mängder fysisk aktivitet för att förbättra barns hälsa utan att vardagsmotionen är det viktiga, samt att de hittar just sin aktivitet, som de trivs med och tycker om att göra.

Stödjs av samtliga experter

Carolina Klüft är dock inte ensam om sin tes då i princip samtliga forskare och experter på området har både bevisat och betonat vikten av daglig fysisk aktivitet. Bland de pilotprojekt som har testats i många av landets skolor – där man infört daglig skolidrott – har resultaten varit entydigt positiva.

Samtidigt har ordföranden för svenska idrottslärarföreningen och generalsekreteraren för svenska gymnastikförbundet nyligen uttryck sin oro över skolidrotten. Inte enbart med avseende på det låga antalet idrottstimmar utan även bristen på aktiviteter där grundmotoriken tränas. Något som kan få stor betydelse för barnens framtida hälsa och deltagande i fysiska aktiviteter.

1. Bakom undersökningen står Generation Pep och studien genomförs med stöd av Hjärt-Lungfonden. SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har genomfört undersökningen. I arbetet med rapporten har även en rad forskare och experter deltagit i en rådgivargrupp. []
  2. Deltagarförteckningen kommer från befolkningsregistret och är ett slumpmässigt statistiskt urval av barn i åldrarna 4–17 år, boende i hela Sverige. Kontaktuppgifterna kommer från Skatteverkets folkbokföringsregister. Deltagandet i undersökningen var helt frivilligt. []