Att en god kondition är förknippat med en bättre fysisk och psykisk hälsa har styrkts sedan länge. Foto: Envato

Så kan svenska män minska risken för depression

Det gäller dock att hålla i vanan och inte tappa den längs vägen för att det ska få effekt.
Enligt en ny svensk studie riskerar män med hög kondition i mindre utsträckning att drabbas av depressioner, såväl som sjukskrivningar på grund av dem. Detsamma verkar dock inte gälla för kvinnor, men studien påvisar ändå vikten av att upprätthålla en god kondition genom livet.

OBS! Artikeln är skriven i maj i år och är därmed inte nyskriven. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt.

Syftet med studien – enligt forskaren Camilla Wiklund1 – har varit att försöka klarlägga ifall hög kondition är förklaringen bakom den förbättrade psykiska hälsa som upplevs i samband med fysisk aktivitet.

Omfattar 330 000 personer

Tillsammans med forskarkollegor har hon använt data från mer än 330 000 svenskar i åldrarna 16-79 år som någon gång gjort ett konditionstest på cykel i samband med en hälsokontroll hos företagshälsovården mellan 1982-2020. Ingen av deltagarna hade någon depressionsdiagnos vid studiens början, och de följdes i snitt under tio års tid2.

När resultaten analyserades visade det sig att de med hög kondition3 hade lägre risk att drabbas av depression och sjukskrivning på grund av densamma. De med hög kondition hade 21 procent lägre risk för depression jämfört med individerna med väldigt låg kondition. Även risken för sjukskrivning (på grund av depression) var 11 procent lägre.

Skiljer stort mellan grupper

Kvinnorna verkade inte påverkas i lika hög utsträckning som männen. Foto: Envato

Trots att resultatet var förväntat verkade sambandet endast finns för män, yngre personer och de med lägre utbildningsnivå. Däremot verkade inte konditionen påverka kvinnors risk, fastän de generellt har högre risk att drabbas av depression än män.

En möjlig förklaring, tror Camilla Wiklund, kan vara hormonella skillnader då skillnaden mellan könen minskar betydligt när kvinnor kommer i klimakteriet.

Väcker viss oro

Forskarna tittade däremot inte på vilken typ av konditionsträning som deltagarna ägnat sig åt, eller hur ofta. Dock såg de en positiv effekt på depressionsrisken även av måttlig kondition (syreupptagningsförmåga på 32 -46 ml/min/kg).

Samtidigt oroas hon av resultaten både i denna studie och tidigare studier på området som visar att konditionen hos yrkesverksamma svenskar har försämrats över tid.
– Trenden går nedåt generellt. Då blir ju resultaten från vår studie lite oroväckande.

Hälsofrämjande och livshöjande

Förutom att höja livskvalitén enormt, så minskar även en god psykisk hälsa beroendet av antidepressiva läkemedel. Foto: Envato

Frihetsnytt har med utgångspunkt tidigare artiklar betonat konditionsträningens många fördelar, för såväl fysisk som psykisk hälsa. Kopplingen mellan god kondition och god psykisk hälsa har dessutom styrkts av flera framstående forskare på området under flera års tid. Anders Hansen beskriver detta mer detaljerat i sin bästsäljande bok Hjärnstark.

Fastän konditionen hos flertalet svenskar har varit på nedåtgående så kan även detta – liksom samhällsutvecklingen – vändas, bara viljan finns. Att förbättra konditionen kräver dessutom inte enorma mängder av träning över flera års tid utan kan faktiskt erhållas genom ganska måttliga mängder med hög intensitet.

Att fler svenskar förbättrar sin kondition är samtidigt en samhällsekonomisk vinst på alla plan, såväl ekonomiskt som socialt. De lever sundare, friskare liv och minskar samtidigt beroendet av dyra antidepressiva mediciner, tillverkade av globala läkemedelstillverkare.

1. Hon är forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm. []
  2. Där undersöktes vilka som fick diagnosen depression, sjukskrivning på grund av depression och sjukersättning på grund av depression. []
  3. en syreupptagningsförmåga på ≥46 ml/min/kg []