– för bekväma latmaskar
De är dessvärre omöjliga att inte stöta på en vanlig dag. Ni vet de där elsparkcyklarna som står och dräller överallt och de bekväma slöfockar som använder dem. Denna lathet och karaktärsbrist går dock att råda bot på då lathet inte är ärftligt. I detta fall botas den enklast genom att inte använda dem alls. Bättre är att ta sig fram för egen maskin och få röra på fläsket.
Länk till originalartikeln på Frihetsnytt:
https://frihetsnytt.se/elsparkcykeln-en-onodig-leksak/
En av många skadliga trender
Trenden med elsparkcyklar i våra storstäder och förorter är något som knappast prisas eller tas emot med hatt i hand av undertecknad. Ni kanske tycker att jag låter dömande och fördomsfull, men låt så vara. För ibland måste någon väcka lite debatt genom att vara den trista typen som är rak och säger som det är, även om några blir kränkta och stötta.
Av alla nutida trender så anser jag att en av de skadligaste leksakerna för mänsklig hälsa är elsparkcyklar – de där som man inte behöver sparka själv utan som är eldrivna och låses upp med en mobilapp. Det finns många anledningar till att de långsamt dödar ens hälsa och karaktär över tid men jag ska ta upp några av de vanligaste.
Påfallande ofta framförs de av ganska dåliga människor, och då menar jag karaktärssvaga, orkeslösa människor som ofta ryggar för ansträngningar och tar minsta motståndets väg av ren bekvämlighet. De har oftast inte den bästa fysiken, drivkraften och karaktären eller är de skarpaste knivarna i lådan. De följer mestadels strömmen, gör det som är inne och som alla andra gör – typiska flockmänniskor alltså.
Resulterar ofta i olyckor
För hur förklarar man annars det stora antalet olyckor som årligen sker med elsparkcyklar och som inte verkar avta precis? Merparten av dem orsakas sällan av karaktärsstarka, vältränade, hänsynsfulla och intelligenta personer som bara råkade ha lite otur när de var ute och åkte. Sådana människor hade knappast ställt sig på en elsparkcykel.
Hade man åtminstone haft ett krav på vanligt B-körkort för att få framföra dem, så hade åtminstone de med obefintliga trafikkunskaper, samt minderåriga, aldrig kunnat använda dem. Det är ju framförallt bland dessa som olyckorna sker. Något som bland annat dessa filmklipp tydligt bevisar.
De minderåriga förarna, som oftast saknar både trafikvett, risk- och konsekvenstänk, samt föräldrar som sätter gränser, är starkt överrepresenterade i olycksstatistiken och utgör därför den största faran. Många är de minderåriga som brutit både armar och käkar eller fått svåra skallfrakturer.
Genom att lägga till ett extra, specifikt körkort för elsparkcyklarna med tillhörande 18-årsgräns skulle man nog få bort en del av dessa trafikfaror från vägar och cykelbanor.
Därför gör elsparkcykeln dig till en sämre människa
En fullt frisk ung person som inte ens orkar promenera eller cykla kortare sträckor är ganska lat och oduglig. För orkar man inte använda benen och fötterna för att uträtta det mest basala, så kommer man få stora svårigheter att utföra sådant som kräver mer kondition och styrka. Ju oftare du använder dig av latomobilen, som jag också kallar den, istället för benen, desto latare och odugligare blir du därför över tid. Att alltid ta minsta motståndets väg kanske känns bra nu men du gör bara ditt liv svårare och jobbigare i framtiden. Det goda livet föregås ofta av svåra prövningar och tvärtom. Genom att vara bekväm och idag, blir du fet, orörlig och deprimerad i framtiden.
Inte bara din fysik blir lidande, utan även din karaktär och attityd. Genom att transportera dig själv på dessa leksaker säger du till dig själv att du inte behöver gå eller cykla för att ta dig nånstans. Det är ett bekvämlighetstänk som dessvärre smittar av sig på livets andra områden. Blir du en latmask när du ska transportera dig, blir du det snart på jobbet, i hemmet och på fritiden. Latmasken sprider sig väldigt snabbt när den börjar få fäste och därefter blir den svår att bli av med.
Glöm inte heller de skador som du kan ådra dig när du far fram på elsparkcykeln, som jag nämnde tidigare. Skador som i värsta fall du inte ens blir återställd ifrån. För att inte tala om andra som kan skadas på köpet.
Sist men inte minst försämras din planeringsförmåga och attityd när du börjar använda denna leksak. Du blir tveklöst mer nonchalant när det handlar om att passa tider, då det alltid finns en elsparkcykel någonstans som räddar dig i sista minuten. Bättre är då att komma för sent, få skämmas lite och lära sig en läxa så att man planerar bättre i framtiden.
Vissa visar att de är kassa föräldrar
I och med latomobilernas framfart har många vuxna tydligt visat att de inte är lämpade som föräldrar och att ett föräldrakörkort kanske inte vore så dumt ändå. För hur kan man annars beskriva de föräldrar som varken kan sätta gränser eller förklara de många farorna med elsparkcyklar för sina minderåriga barn? Att så många småungar far fram i höga hastigheter på dem, är ju föräldrarnas fel.
Denna nonchalans från de vuxnas sida lär barnen/ungdomarna dels att det är okej att leva gränslöst och inte visa hänsyn för andra, men även att det är okej att vara en latmask. Man fostrar därför in sina barn i ett farligt och självberättigat lathetstänk som blir svårt att bryta längre fram.
Än värre är vuxna som skjutsar sina små barn på en elsparkcykel. Ni borde få löpa ett offentligt gatlopp så att ni kanske slutligen förstår hur oansvariga ni är som utsätter dem för livsfara. Vad tror ni händer vid en krock eller plötslig inbromsning där ett litet barn flyger in med full kraft i antingen styret, krockobjektet eller trottoaren? Eller ifall barnet får en 60-90 kilos förälder över sig i fallet?
Därför gör du bäst i att låta bli den
Nu när jag har ältat klart ska vi komma in lite på lösningarna också, artikelns höjdpunkt. Vid det här laget förstår ni nog att det inte är en bra idé att använda sig av en elsparkcykel överhuvudtaget. Det man tror sig vinna genom att vara en latmask idag förlorar man hundrafalt på i framtiden men turligt nog så går lathet och slöhet att bota. Det kräver dock att man gör små dagliga förändringar som man sedan håller fast vid över tid. Nedan följer exempel på det trevliga som du kan vinna på att gå eller cykla när du ska transportera dig kortare sträckor.
- Du får röra på dig istället
- Du kommer att rygga mindre för framtida ansträngningar
- Du får mer tid till att filosofera, rensa hjärnan och vara mer närvarande
- Du spar pengar. Att gå eller cykla är betydligt billigare
- Du bidrar till färre elsparkcyklar på våra gator och torg
- Du får en besvärlig app mindre att hålla rätt på i mobilen
- Du får tillbringa mer tid utomhus i både frisk luft och härligt solljus
- Du minskar risken att vara med om en trafikolycka markant
- Du lämnar ut mindre information om dig själv till diverse företag
- Du förbättrar din planeringsförmåga
- Du bidrar till en trevligare och säkrare stadsmiljö för alla
Bättre medel att förflytta sig
Promenera
Det ger dig dels välbehövlig motion, inte bara för kroppen men även för hjärnan. Genom att inte använda någon elektronik får du dessutom ett ypperligt tillfälle att tänka, filosofera och komma på lösningar på olika problem. Många är de framgångsrika författare, filosofer, uppfinnare och affärsmän som erhållit sina briljantaste idéer och lösningar under just promenader. Särskilt i vackra och stilla miljöer. En promenad är därför sällan bortkastad.
Cykla
Att cykla är inte heller dumt. Då du får välbehövlig motion och en möjlighet att tänka igenom det mesta. Eftersom man måste vara mer fokuserad på trafiken ger det dock inte samma tankero och sinnesfrid som en promenad. Men på cykelvägar med lite trafik kan det vara väldigt terapeutiskt.
Åka kommunalt
Kanske inte alltid det bästa alternativet om sträckorna är korta, men ska du röra dig mer än en halvmil är det ett fullgott alternativ till både promenad och cykling. Dock med nackdelen att du inte får röra på dig under själva transporten.
Läs även artikeln om min mest minnesvärda mara (hittills):
https://vinnarskolan.se/artiklar/min-mest-minnesvarda-mara-hittills/
Så reducerar vi antalet elsparkcyklar
Att avstå elsparkcykeln har för övrigt inte enbart potential att påverka ditt liv i positiv riktning, det har även potential att göra det för andra. Dels för att risken för onödiga olyckor och personskador minskar rejält och dels för att en stad med färre elsparkcyklar som framförs blir mycket trevligare och säkrare.
Detta är bara ett av många sätt för att reducera antalet latomobiler rejält. Helst skulle jag se att de försvann helt och för det behövs nästan ett förbud mot dem, och jag vet inte om förbud alltid är rätt väg att gå. De tenderar ofta att få motsatt effekt då folk överlag gillar att revoltera mot dem. Det bästa vore därför ifall de kunde reduceras till ett minimum på naturlig väg genom att på olika sätt försvåra bruket av dem. Här är därför några förslag på vad, dels ni läsare själva skulle kunna göra för att få bort fler elsparkcyklar från våra gator, men även vad det politiska styret borde göra:
- Skapa ett stigma kring bruket av dem. Det ska ses som något dåligt, osunt och själviskt att använda dem. Ju fler som känner stigmat, desto fler kommer att undvika dem.
- Var inte rädd för att ta en diskussion med de föräldrar som låter sina minderåriga barn använda dem, eller fraktar sina egna barn på dem.
- Sätt stora, fula klistermärken på elsparkcyklarna så att färre känner för att använda dem.
- Var lite arrogant och flytta aldrig på dig när någon på elsparkcykel försöker ta sig fram. De ska inte känna sig välkomna och ej heller ha företräde i vare sig trafiken eller bland fotgängare.
- Ser du som bilist någon på elsparkcykel som kör mitt i vägen, blinka med helljusen och tuta så att vetskapen kanske sjunker in hos vederbörande.
Detta borde det politiska styret göra
- På olika sätt försvåra en etablering för dessa företag. Det ska vara dyrt och krångligt att få ställa ut elsparkcyklarna.
- Elsparkcyklarna ska bara kunna återlämnas i speciella ställ, som bara bör finnas på ett fåtal platser. Detta försvårar användandet en del och gör att de inte dräller överallt (och står i vägen för pensionärer, synskadade och handikappade)
- Införa en kilometerskatt på elsparkcyklarna, vilket blir dyrare för både användarna och företagen som ställer ut dem.
- De få elsparkcyklar som ställs ut måste ha både alkolås och hastighetsspärr (max 12 km/h)
- Införa ett speciellt körkort som bara myndiga personer kan erhålla
- Införa höga böter för trafikbrott, vårdslöst framförande och riktigt stränga straff för vållande av personskada. Skadar du andra med elsparkcykeln så ska du aldrig få använda en igen.
- Föräldrar som framför sina barn på elsparkcykel bör tilldelas mycket höga böter
Det må låta radikalt men skulle man gå omkring och fråga folk på stan så är jag ganska säker på att majoriteten vill ha bort elsparkcyklarna från våra gator och torg, eller åtminstone kraftigt reducera dem. Inte minst de äldre, synskadade och handikappade som ofta är de som skadas mest av dem och de oansvariga förarna. Låt oss nu få bort dem och skapa en härligare stadsmiljö för oss alla!
Alexander Söderberg (f d analytisk kemist och elitidrottsman)