Detta visar en ny kartläggning från Folkhälsomyndigheten (FHM). Foto: Envato

Stor andel svenska barn riskerar framtida ohälsa

Detta enligt Folkhälsomyndigheten (FHM:s) senaste kartläggning.
Enligt en ny kartläggning från Folkhälsomyndigheten (FHM) riskerar nästan hälften av alla småbarn i Sverige att drabbas av en handfull hälsoproblem. Dålig hälsa under de första levnadsåren riskerar att försätta dem i fortsatt ohälsa senare i livet. Lösningar finns dock och de behöver inte vara dyra eller komplicerade.

OBS! Artikeln är skriven i juli i år och är därmed inte ny. Nedan är en länk till originalartikeln på Frihetsnytt:

Stor ökning bland de yngsta

Karin Tegmark Wisell, nuvarande generaldirektör på FHM. Foto: Wikipedia/ MaxTegmark.

Kartläggningen visar att uppemot hälften av barn i Sverige i åldrarna 0-6 år riskerar framtida ohälsa på grund av rådande levnadsvanor eller livsvillkor. Bland annat i form av karies, övervikt och astma. De två förstnämnda hälsoproblemen har tidigare varit ovanliga bland de yngsta men ökar nu snabbare än hos den vuxna befolkningen.

Detta säger FHM:s generaldirektör Karin Tegmark Wisell till Sveriges Radio.

Ojämlik fördelning

Även om barn i Sverige generellt har en god hälsa och spädbarnsdödligheten är låg finns det fortfarande hälsomässiga utmaningar bland de yngsta. En av dem är att barnhälsan är ojämnt fördelad i befolkningen och att vissa faktorer verkar påverkar mer än andra.

Barn till svenskfödda och högutbildade föräldrar verkar må bäst medan barn till utlandsfödda och lågutbildade föräldrar har störst hälsomässiga utmaningar. Även hushållsinkomst, moderns ålder, familjetyp1, bostadskommun och regional tillhörighet spelar också roll.

För mycket stillasittande och skärmtid är två av orsakerna bakom siffrorna. Foto: Envato

– Hälsan bland de yngre barnen behöver förbättras och bli mer jämlik så att de hälsomässiga utmaningarna inte påverkar barnen, deras familjer och samhället negativt, säger en av FHM:s utredare Nora Döring.

Uppföljningen viktig

Upp till vart fjärde barn verkar inte heller få den barnhälsovård som rekommenderas i det nationella barnhälsovårdsprogrammet. Därför skriver FHM i pressmeddelandet att regelbundna uppföljningar är en förutsättning för att kunna ta fram och utvärdera förebyggande och främjande insatser.

Vidare hävdar de att informationen om små barns hälsa i Sverige ofta är svårtillgänglig och bristfällig. Bland annat för att det saknas information om andra viktiga hälsoaspekter, såsom den psykiska hälsan, vilken verkar öka kraftigt bland äldre barn och ungdomar.

Detta kan föräldrarna göra

De tre ovan beskrivna hälsoproblemen bland svenska småbarn (karies, övervikt och astma) är symptomatiska för ett välfärdssamhälle med ofta stora valmöjligheter. De orsakas av att barnen äter för mycket näringsfattig skräpmat och socker, samt tillbringar alltför mycket tid inomhus framför skärmar istället för att vara utomhus och leka.

Ut och lek med barnen eller låt dem leka själva en stund. Det gör inget ifall de får några skråmor och blir lite smutsiga på kuppen. Foto: Envato

En första lösning borde därför vara att begränsa skärmtiden så mycket som möjligt. Helst borde den vara nära noll för de yngsta barnen. Sedan bör föräldrarna leka med dem utomhus oftare och inte vara rädda för att barnen blir lite smutsiga. Det är sannolikt för mycket stillasittande inomhus i rena miljöer som är orsaken bakom den kraftiga ökningen av astma och allergier hos barn.

Sist men inte minst bör alla föräldrar (som känner sig träffade) sluta ge dem godis, skräpmat och mängder med söta livsmedel dagligen. Det är inte svårt eller jättedyrt att laga en näringsrik måltid från grunden. Allt som behövs är att steka en kött- eller fiskbit i lite smör och koka några potatisar.

Fakta (om kartläggningen):

-Kartläggningen är framtagen i samarbete med barnhälsovården och bygger på data från nationella register, nationella enkätstudier och barnhälsovårdens journaler för perioden 2016–2020 .

Länk till rapporten/kartläggningen hittar du här.

1. Det vill säga om föräldrarna är gifta, frånskilda, ensamstående, och så vidare. []