Den självdestruktiva offerkoftan (SKF- Avsnitt #4)

Så saboterar offerkoftan dina framgångsutsikter
I detta fjärde SKF-avsnitt så talar Alexander och Lennart om den utbredda offer- och kränkthetskulturen som spridit sig som en löpeld i Sverige (och nästan hela västvärlden) sedan millennieskiftet. I medierna matas det dagligen ut TV-program, tidningsartiklar och krönikor om alla offer- och på andra sätt kränkta och förfördelade människor som det är så himla synd om. Som lök på laxen fråntar man offret det egna ansvaret genom att godta och upphöja alla offrets ursäkter där skulden läggs på någon annan, utom just offret självt. Därmed försätts offret i en hjälplös situation där han/hon inte har någon makt, vilja eller handlingskraft att förändra sitt eget liv.

Hur kan denna offerkult ha spridit sig så snabbt i vårt avlånga land? Varför blir de flesta ”kränkta” över minsta lilla och hur påverkar en offerroll dina framtidsutsikter?
Finns det kanske något man själv kan göra för att kasta av sig offerkoftan för gott så att man istället kan börja leva ett liv där man tar ansvar för sina handlingar? och därmed har makt och kontroll att påverka det i önskvärd riktning?
Det är några av frågorna som de båda försöker besvara i veckans avsnitt.

Dessa går i bräschen för offerkulten
Som ni kanske har märkt så är politiker, kändisar och yrkeskriminella av hävd ofta experter på offerrollen och gör många gånger halva karriärer på att utmåla sig som det stackars offret som blev förfördelat och bortglömt av samhället och diverse elaka svenskar. Åtminstone enligt journalisterna som skrivit och producerat dessa alster.
Historier som folk av någon oförklarlig anledning älskar att gotta sig i och t o m betalar för att läsa om eller se på TV. Som ett resultat av denna psykologiska (och undermedvetna) programmering blir de själva över tid alltmer som de hjälplösa offren de nyligen sett eller läst om.

Det kan tyckas som en bekväm och enkel utväg att alltid vara det ständiga offret. Man får ju massor med sympatier, människor som kommer till ens undsättning och kan dessutom alltid vifta bort det egna ansvaret (eller frånvaron av det) och lägga det på någon annan. Dock är det endast en tillfällig och ytterst bristfällig lösning ifall du vill uppnå någon form av framtida framgång i ditt liv. Dels så förlorar du makten över ditt eget liv men framförallt så förlorar du din enda identitet som du istället klamrar dig fast vid.
För vem är du och vem är egentligen ansvarig för ditt liv från den stund du inte har offerkoftan på längre? Det blir ju till sist du själv och detta är något som det typiska offret skyr som pesten, dvs känslan och vetskapen om det egna ansvaret.

Kort om Lennart & Alexander
Lennart har en gedigen meritlista som framförallt föreläsare, författare, relationscoach, programledare och expert inom ledarskap och säkerhet. Han har arbetat nästan tre decennier inom både polisen och säkerhetsbranschen och har därför stor personlig erfarenhet av civilkurage. Numera är han framförallt känd som föreläsare och samhällsdebattör hos SwebbTV.

Alexander är för övrigt en f d analytisk kemist och elitidrottare som sade upp sig från sin femåriga tjänst på ett större LifeScience-företag för att istället påbörja diverse projekt inom personlig utveckling där Vinnarskolan var ett av dem.
Läs gärna mer om Vinnarskolan nedan eller på hemsidan (vinnarskolan.se)

Kort om Vinnarskolan
Syftet med Vinnarskolan är att ge folk de verktyg som behövs för att kunna bli sina bästa versioner, något som inte är helt lätt i dagens värld där störningsmomenten och de kortsiktiga belöningarna är fler än någonsin. Alexander menar dock att det är fullt möjligt att övervinna dessa hinder som står i vägen för ett framgångsrikt liv och att vägen dit går genom att bit för bit ändra sina vanor. Det är det som alla former av personlig utveckling bygger på.

Vinnarskolans vision är därför att ge folk utomordentliga verktyg till självförbättring så att de med tiden kan formas till de bättre människor som bygger morgondagens samhälle. För varje samhälle är en spegelbild av alla de människor som utgör det och vill vi ha ett bättre och livskraftigare samhälle så måste individerna som utgör det bli bättre människor.

Besök därför gärna hemsidan ”vinnarskolan.se” där jag löpande kommer att lägga ut poddar, filmer och artiklar som berör det mesta inom personlig utveckling. Helt gratis dessutom!

Gillar du Vinnarskolan och det jag gör?
Donera då gärna en slant till antingen Swish: 1236397772 eller
Bankgiro: 5188-3304
Ditt stöd betyder oerhört mycket för mitt fortsatta arbete i att driva, utveckla och förbättra Vinnarskolan.

Stort tack för din gåva!

Alexander Söderberg
Ordf Vinnarskolan